Hulp bij huishouden: meer dan poetsen
  • Astrid de Ruiter
  • Hulp bij huishouden

Hulp bij huishouden: meer dan poetsen

“Iedereen kan leren poetsen, maar een lach op iemands gezicht toveren, daar moet je een zorghart voor hebben. Dat moet in je zitten,’’ vertelt Astrid de Ruiter (35). Astrid werkt met veel plezier in de hulp bij huishouden bij Lelie zorggroep in Rotterdam.

Meerwaarde
‘’De opdracht is een schoon en leefbaar huis achterlaten, maar voor mij is het meer. Mijn missie is een schoon, leefbaar huis achterlaten én een blije, gelukkige cliënt. Ik wil van meerwaarde zijn voor iemands leven. Dat klinkt heel zwaar, maar dat voel ik echt zo. Een schoon toilet is top, maar als ik bij iemand binnenkom die er helemaal doorheen zit, dan is het mijn missie te zorgen dat als ik weer wegga, de cliënt kan zeggen: ‘jij was het zonnetje vandaag’. Laatst maakte ik dat letterlijk zo mee. Ik had een cliënt die tegen mij zei: 'door jou zie ik het allemaal weer zitten'. Een mooier vak als dit bestaat er niet. ‘’

Mijn missie is een schoon, leefbaar huis achterlaten én een blije, gelukkige cliënt

 

Eenzaamheid
Sinds de komst van corona zijn veel ouderen eenzaam geworden, merkt Astrid. “Kinderen en kleinkinderen blijven weg. Langzamerhand komt dat weer een beetje op gang, maar in het begin merkte ik dat heel erg.  Veel van mijn cliënten zijn anderhalf jaar grotendeels alleen geweest. Er was een cliënt die voor een andere cliënt boodschappen deed.  Ze zette de boodschappen neer en weg was ze. Ja logisch ook. Die mensen zijn hartstikke bang. Maar dat betekent weer een week geen contact. Dat moet erg eenzaam zijn voor die mensen. Gelukkig zien ze mij of een andere collega. Dat maakt het extra belangrijk om er voor een cliënt te zijn en een luisterend oor te bieden.’’ 

Signaleren
Een andere taak die Astrid heeft, is het signaleren van dingen die niet kloppen. “Denk bijvoorbeeld aan iemand met beginnende dementie. In de koelkast liggen steeds meer producten die over de datum zijn, of ze weten verhalen niet meer goed te vertellen. Wij kunnen vaak deze dingen goed zien, en op tijd signaleren bij een hulpverlener die hen verder kan helpen. Dit is een zeer belangrijk onderdeel van ons werk, want als wij de enigen zijn die deze cliënt ziet, is het extra belangrijk hier alert op te zijn.’’

Waardering
Werken met waardering is het motto van Lelie zorggroep, maar ook een levensmotto van Astrid. “Je krijgt niet alleen waardering door een schoon toilet, maar ook doordat je er bent voor iemand en gewoon even de tijd neemt voor een ander, zonder dat je op de klok kijkt. Al moet ik natuurlijk ook mijn cliënten helpen binnen de tijd die we hier van de gemeente voor krijgen.”

Je kan in de tijd dat je er bent een schoon huis achter laten én er voor iemand zijn. Meneer Reinders (72), een van de cliënten van Astrid, is dolenthousiast over haar.’’ Ze bezorgt me altijd een lach op mijn gezicht. Schoonmaken doet ze supergoed, maar wat veel belangrijker is, is dat ik mij op mijn gemak voel bij haar. Ik kan met haar lachen, maar ook bij haar huilen. Ja, soms is het leven niet altijd even leuk, maar bij Astrid maakt dat niet uit, ik kan gewoon mijzelf zijn. Ze staat altijd voor mij klaar, dat mijn huis schoon is, is fijn, maar dat ik er een maatje bij heb, dat is nog veel beter. Ze is dus echt niet alleen een schoonmaker, ze is veel meer dan dat!’’

Tekst en beeld: Laura de Raad


Zoek je een baan? Vul hieronder in wat je zoekt en wie weet word je de collega van Astrid!